Lackowa i Wysowa Zdrój | Beskid Niski (dzień 4/4)

//Lackowa i Wysowa Zdrój | Beskid Niski (dzień 4/4)

Kilkudniowy wyjazd w Beskid Niski zaczęliśmy od zdobycia najwyższego szczytu tego pasma górskiego – Busov-a (1002 m n.p.m.). Na ostatni dzień wybraliśmy najwyższy szczyt Beskidu Niskiego, ale na terenie Polski – na Lackową (997 m n.p.m.).

Lackowa (słow. Lacková) położona jest na granicy polsko – słowackiej, nieopodal wsi: Izby i Bieliczna (z polskiej strony) oraz Frička i Cigeľka (po stronie słowackiej). Szczyt należy do Korony Gór Polskich. Ze względu na swoją wysokość, jest żartobliwie nazywana Górą Policyjną.

Trasę rozpocząliśmy w Wysowej, skąd ruszyliśmy zielonym szlakiem w stronę Cegiełki (Cigeľki).

Na granicy odbiliśmy w prawo, na czerwony szlak graniczny, w stronę Ostrego Wierchu.

Szlak początkowo biegnie wzdłuż rozkwieconej polany…

… później lasem..

..przez Przełęcz Pułaskiego..

i dalej Ostry Wierch. Zejście z Ostrego Wierchu jest… Zgddnijcie :), tak, jest ostre! Beskid Niski NIE znaczy Beskid Łatwy.

Pamiątkowe zdjęcie na szczycie.

Z Lackowej zejście znowu strome.

Dalej poszliśmy do przełęczy Beskid, później przez Końską Dolinę, do miejscowości o nazwie Izby.

Mapka trasy:

Na mapce niestety nie da się zaznaczyć ostatniego fragmentu (do miejscowości Izby), ponieważ jest to ścieżka nie oznaczona szlakiem.

Jako bonus do opisu trasy na Lackową, dodajemy trochę zdjęć i informacji o Wysowej-Zdroju – miejscowości, gdzie mieliśmy bazę.

Wysowa-Zdrój to miejscowość uzdrowiskowa, znana z leczniczych wód mineralnych. Pierwsze budynki dla kuracjuszy powstały tu w 1808 r. W 1824 r. wybudowano zakład zdrojowy. W latach trzydziestych dwudziestego wieku Wysowa była letniskiem z prawem pobierania taksy kuracyjnej i opłat za zabiegi lecznicze. Butelkowano wówczas wody lecznicze i stołowe ze źródeł „Słony”, „Wacław” i „Józef”.

Wody mineralne mają zastosowanie w leczeniu chorób układu pokarmowego, moczowego, górnych dróg oddechowych, układu kostno-stawowego i niedokrwistości.

Większość ujęć wód leczniczych zgrupowana jest w Parku Zdrojowym znajdującym się w centrum miejscowości.

Część ujęć jest ogólnodostępna.

Każdej z nich można spróbować w Pijalni Wód zlokalizowanej w centrum parku.

W parku znajduje się również amfiteatr. Warto także wybrać się na pyszne lody.

Park wodny z basenem rekreacyjno-rehabilitacyjnym o ciekawej architekturze niestety był zamknięty.
Atrakcją turystyczną Wysowej jest również zabytkowa cerkiew prawosławna z 1777 roku.

Drewniany Kościół Najświętszej Marii Panny Wniebowziętej w Wysowej-Zdroju według projektu prof. Zdzisława Mączeńskiego.

W uzdrowisku jest kilka sanatoriów i ośrodków, w tym „Biawena”, „Beskid”, „Cztery pory roku” z własną stadniną koni, „Uzdrowisko Wysowa nad Parkiem”, „Zacisze”

Naszą bazę mieliśmy w Ośrodku Wczasów Rodzinnych „Zacisze”. mieszkaliśmy w wygodnych domkach. Dużym plusem ośrodka jest pyszne jedzenie z dużym wyborem w postaci szwedzkiego stołu.

Miejsce szczególnie polecamy rodzinom z małymi dziećmi. Jest tam mnóstwo atrakcji dla dzieci…

(zdjęcia wykonane z rana – w ciągu dnia teren oblegany przez dzieci)

… i dorosłych 😉

Zadaszone wiaty umożliwiają zorganizowanie grilla nawet w środku ulewy (co przetestowaliśmy).

Ogólnie polecamy.

Fot.: Zygmunt Haręza, Sebastian Łasaj.