Na Radziejową z Rytra

//Na Radziejową z Rytra

4 maja wyruszyliśmy z Rytra na Radziejową, najwyższy szczyt Beskidu Sądeckiego. Poszliśmy ścieżką
przyrodniczą „Rogasiowy szlak” przez Małą Roztokę. Znakowana na zielono ścieżka została wytyczona
wraz z oddaniem na Radziejowej nowej wieży widokowej w 2020 r.

Początkowo szliśmy doliną potoku Roztoka Mała, a następnie leśną drogą aż do Rozdroża
Mićkowskiego (892 m). Dalej wędrowaliśmy szlakiem żółtym przez Polanę Skałka (1002 m). W czasie
podchodzenia na Przełęcz Żłobki (1113 m) zrobiło się gorąco, słońce przypiekało coraz mocniej. Na
szczęście od przełęczy zostało nam tylko 45 minut ostrego podejścia czerwonym szlakiem na
Radziejową.

Na czerwonym szlaku i na szczycie oczywiście tłumy turystów. Dobrze, że na „Rogasiowym szlaku”
mogliśmy w ciszy nacieszyć się pięknem przyrody, śpiewem ptaków i widokami na pasmo Jaworzyny
Krynickiej.

Na szczycie Radziejowej (1266 m) najwięcej czasu poświęciliśmy podziwianiu widoków z
wieży, dzięki pięknej pogodzie warunki do obserwacji były idealne. Można było zobaczyć Tatry, Pieniny,
Gorce, Beskid Wyspowy, Beskid Żywiecki, Beskid Niski, Kotlinę Sądecką.

Czerwonym szlakiem wróciliśmy na Przełęcz Żłobki i poszliśmy w kierunku Wielkiego Rogacza, a
następnie schodziliśmy w kierunku Niemcowej przez Międzyradziejówki. Pod Niemcową wybraliśmy
żółty szlak do Piwnicznej. Liczne ścieżki, które zostały wytyczone na polanach pod szczytem były
mylące. Dotarliśmy do kapliczki położonej na górce, skąd roztaczał się piękny widok. Przy kapliczce
można znaleźć namalowany znak chatki, wskazujący kierunek do Chatki pod Niemcową, obecnie
niestety nieczynnej. Ciekawostką jest, że nie leży ona pod Niemcową, lecz pod szczytem Trześniowego
Gronia na Polanie Trześniowy Groń. Do chatki niestety nie dotarliśmy.

Nieco dalej również przy żółtym szlaku natrafiliśmy na szklakowskaz kierujący w stronę polany Dolina
Pamięci – Jackowa Pościel. Działacze turystyczni i przewodnicy z PTTK w Nowym Sączu chcieli
upamiętnić miejsce śmierci swojego kolegi Jacka Durlaka. Polanę nazwano Jackowa Pościel – Dolina
Pamięci i postawiono obelisk na jego cześć. W ciągu następnych lat pojawiły się kolejne obeliski
upamiętniające zmarłych, związanych z turystyką górską i regionem Nowego Sącza.

Żółty szlakiem zeszliśmy do Piwnicznej, miasta o długiej historii. Królewskie Wolne Miasto Piwniczna
zostało założone w Dolinie Popradu na mocy dekretu króla Kazimierza Wielkiego w 1348 r. Po krótkiej
przerwie na posiłek na piwniczańskim rynku, wyruszyliśmy w drogę powrotną do Jaworzna.